Παρότι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα κατασκευάστηκε το 1889, χρειάστηκαν πάνω από εκατό χρόνια για να κερδίσει η ηλεκτροκίνηση μία θέση στην ιστορία. Και ενώ η μηχανή εσωτερικής καύσης κυριάρχησε για τα περισσότερα χρόνια που ακολούθησαν, η ανησυχία σχετικά με τις επιπτώσεις των παραδοσιακών οχημάτων που κινούνται με συμβατικό καύσιμο έχει προκαλέσει μια παγκόσμια «πράσινη επανάσταση» φέρνοντας την ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα στο προσκήνιο της σημερινής τεχνολογίας.
Η εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπερνάει πλέον τα 171 χρόνια. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, το 1900 σχεδόν το ένα τρίτο των αυτοκινήτων που κινούνταν στους δρόμους ήταν ηλεκτρικά. Ωστόσο, το πρώτο ηλεκτρικό όχημα «χρεώνεται» στον Robert Anderson από το Ηνωμένο Βασίλειο, που κατασκεύασε το πρώτο ηλεκτρικό όχημα γύρω στο 1832, αλλά και στις Η.Π.Α. που διέθεταν ένα λειτουργικό μοντέλο το οποίο εφευρέθηκε από τον χημικό της Αϊόβα William Morrison γύρω στο 1890.
Το 1900-1910, τα ηλεκτρικά οχήματα εστίαζαν περισσότερο για πρώτη φορά στο γυναικείο κοινό για διάφορους λόγους: προωθούνταν ως «καθαρότερα», ασφαλέστερα, ευκολότερα στη χρήση και πιο αξιόπιστα από ό, τι τα οχήματα συμβατικού καυσίμου. Σύμφωνα με το “171 Years Before Tesla: The Evolution of the Electric Vehicle”, παραδείγματα πρώιμων ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να βρεθούν να διαθέτουν πολυτελή χαρακτηριστικά της εποχής, όπως όμορφα κεντημένα μεταξωτά και βελούδινα εσωτερικά καθίσματα, βάζα με λουλούδια, ρολόγια, καθρέφτες και σετ μακιγιάζ.
Μεταξύ του 1920-1960, το επίκεντρο των αυτοκινήτων άλλαξε τελείως, καθώς το μοντέλο -T της Ford (Ford Model T), το οποίο τροφοδοτούταν με καύσιμο, κατέκλυσε την αγορά μιας και αποτέλεσε ένα απλό μοντέλο οχήματος με πολύ υψηλή χιλιομετρική εμβέλεια. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρχικά, διέθεταν ένα δύσκολο στη χρήση χειροκίνητο μοχλό, ο οποίος αργότερα αντικαταστάθηκε από ένα αυτόματο κουμπί εκκίνησης.
Με την πάροδο του χρόνου, τα ηλεκτρικά οχήματα άρχισαν να εστιάζουν στο να παραμένουν κομψά, σπορ και απλά. Στη δεκαετία του ’60, η General Motors και η American Motors επιχείρησαν να κατασκευάσουν πρωτότυπα αυτοκίνητα ως αποτέλεσμα των αντιδράσεων και της ανησυχίας της εποχής για την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Στη δεκαετία του 1970 και του 1980, οι προσπάθειες εξερεύνησης του διαστήματος δίνουν νέα διάσταση και ώθηση στην ηλεκτροκίνηση. Ενώ οι τιμές του καυσίμου ανεβαίνουν, το διαστημικό όχημα Apollo Lunar Roving προσγειώνεται στο φεγγάρι και οι καταναλωτές αναρωτιούνται αν υπάρχει ένας λιγότερο δαπανηρός τρόπος για την αξιοποίηση μιας τέτοιας τεχνολογίας. Καθώς προέκυψαν επιστημονικά στοιχεία ότι τα καύσιμα υδρογονανθράκων ήταν η πιο επικίνδυνη μορφή ρύπανσης που επηρεάζει το περιβάλλον, οι επιστήμονες και οι ενδιαφερόμενοι αξιωματούχοι επεδίωκαν να κατασκευάσουν αυτοκίνητα με πολύ χαμηλές ή καθόλου εκπομπές ρύπων. Στη δεκαετία του ’80, η California Air Resources Board (CARB) επέμενε στην κατασκευή οχημάτων που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν αυτά τα κριτήρια.
Στη δεκαετία του ’90, και ενώ η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται, οι περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν, νέα στην αγορά, μεγάλα οχήματα SUV, καθώς είναι φθηνότερα και αρκετά δυναμικά. Από την άλλη πλευρά, αυτή τη χρονική περίοδο ενισχύονται οι ανησυχίες και το ενδιαφέρον για περιβαλλοντικά ζητήματα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 παρατηρείται η επιτυχημένη ανάπτυξη και λειτουργία των υβριδικών αυτοκινήτων τα οποία λειτουργούν συνδυάζοντας μπαταρίες και παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων μπαίνουν στη νέα αγορά, ενώ η ταχύτητα, η χωρητικότητα των μπαταριών και η ροπή δεν έχουν ακόμη τελειοποιηθεί.
Και ενώ οι καταναλωτές εξακολουθούν να επιβραβεύουν σήμερα την «κομψή ταχύτητα», η επιθυμία για την απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα σήμερα διαθέτουν την ίδια ευκολία στη χρήση όπως ένα συμβατικό όχημα ενώ το μέλλον επιφυλάσσεται λαμπρό περιλαμβάνοντας σύγχρονες τεχνολογικά λεπτομέρειες όπως προβολείς LED, “εικονικούς” καθρέφτες και ηλιοροφές, οθόνες αφής, προγραμματιζόμενα tablet ψυχαγωγίας και πολλά άλλα.
Tα ηλεκτρικά οχήματα, μπορούν να ρυμουλκούν, να έχουν το ίδιο εύρος με τα οχήματα που τροφοδοτούνται με καύσιμο, να αναπτύσσουν τις ίδιες ταχύτητες και να έχουν χαμηλότερα λειτουργικά κόστη, ενώ η νέα αγορά πολυτελών ηλεκτροκίνητων φορτηγών υπόσχεται μια νέα σειρά εξελίξεων στην ηλεκτροκίνηση έτοιμη για τον σύγχρονο καταναλωτή.