H νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης έχει ήδη ξεκινήσει και το ενδιαφέρον του κοινού αυξάνει καθημερινά ειδικά μετά την απόφαση της πολιτείας και τις σχετικές ανακοινώσεις για επιδοτήσεις σε ηλεκτρικά οχήματα και φορτιστές. Το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» έχει συγκεντρώσει το μεγάλο ενδιαφέρον του ενδιαφερόμενου αγοραστικού κοινού ωστόσο πολλές είναι οι ερωτήσεις που προκύπτουν για τη νέα, για τα ελληνικά δεδομένα, αγορά όχι μόνο τόσο για το ίδιο το πρόγραμμα αλλά και σχετικά με τις υποδομές φόρτισης και τους τύπους φορτιστών των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ένα μεγάλο ερώτημα που χρίζει ανάλυσης είναι και η σημασία της ταχύτητας φόρτισης επιλέγοντας ένα φορτιστή αλλά και η αποτελεσματικότητα της σε σχέση με τη χωρητικότητα της μπαταρίας ενός οχήματος.
Μιλώντας για φορτιστές, έως σήμερα ο πιο διαδεδομένος τύπος φορτιστή δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι αυτός της μεθόδου 3 (Level 3). Ωστόσο στην αγορά υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη φορτιστών Μοde 3 με διαφορετικά επίπεδα ισχύος που κυμαίνονται από 3.7 kW- 22kW. Όλα τα χαρακτηριστικά και οι δυνατότητες του εκάστοτε φορτιστή συμπεριλαμβανομένης της ισχύος επηρεάζουν σαφώς την ταχύτητα με την οποία μπορεί να φορτίσει ένα ηλεκτρικό όχημα.
Προσδιορίζοντας το χρόνο φόρτισης.
Η ταχύτητα φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τη δυνατότητα που έχει το ίδιο το όχημα. Πιο συγκεκριμένα, στις φορτίσεις εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), η ισχύς φόρτισης καθορίζεται από τον μετατροπέα (on-board charger) που διαθέτει το αυτοκίνητο και ο οποίος καθορίζει τα Amperes που αυτό θα απορροφήσει.
Η συγκεκριμένη δυνατότητα των ηλεκτρικών οχημάτων βελτιώνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνονται γρηγορότερες φορτίσεις σε σχέση με τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα. Ενδεικτικά, στη σημερινή αγορά, τα πιο δημοφιλή αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEVs) διαθέτουν δυνατότητα AC φόρτισης που κυμαίνεται από 6.6kW έως και 22kW αξιοποιώντας σε μεγαλύτερο βαθμό τις διαθέσιμες υποδομές φόρτισης. Και ενώ παλιότερα για παράδειγμα η αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων έφτανε τα 80 περίπου χλμ, σήμερα στα περισσότερα ξεπερνάει τα 400 χλμ με την Tesla και το Model X να φτάνει έως και τα 523 χλμ/ώρα, αναλόγως με την έκδοση.
Για να υπολογίσει κάποιος τον τυπικό χρόνο φόρτισης πρέπει να λάβει υπόψη του τη χωρητικότητα της μπαταρίας και να τη διαιρέσει με την ισχύ που το όχημα μπορεί να απορροφήσει. Για παράδειγμα πολλά από τα ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν έχουν μέση χωρητικότητα μπαταρίας 36 kWh και μέση ισχύ 6,6kW δηλαδή χρειάζονται περίπου 5,5 ώρες για μία πλήρη φόρτιση με ένα μέσο φορτιστή επιπέδου 3.
Οι μπαταρίες υψηλής χωρητικότητας και το μέλλον των EV.
Το Tesla Model X διαθέτει χωρητικότητα μπαταρίας 100 kWh, ενώ το Tesla Cybertruck TriMotor ξεπερνά τις 200 kWh. Με ένα φορτιστή 7,2 kW και χωρητικότητα μπαταρίας 100 kWh, το όχημα χρειάζεται 14 περίπου ώρες για μια πλήρη φόρτιση, ενώ το Tesla Cybertruck TriMotor χρειάζεται περίπου 28 ώρες! Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και οι ταχυφορτιστές DC, οι οποίοι μπορούν να επιτύχουν γρηγορότερες φορτίσεις διοχετεύοντας μεγαλύτερα ποσά ενέργειας απευθείας στη μπαταρία του οχήματος. Παρά τη δυνατότητα που προσφέρουν για αρκετά γρήγορες φορτίσεις, οι συγκεκριμένοι φορτιστές συνοδεύονται από πολύ υψηλότερα κόστη που σε συνδυασμό με τις μεγάλες απαιτήσεις τους για εξασφάλιση κατάλληλης ηλεκτρολογικής παροχής, κάνουν πιο δύσκολη τη μαζική εγκατάσταση τους εντός των αστικών κέντρων. Παράλληλα, η πολύ συχνή φόρτιση σε τόσο μεγάλα επίπεδα DC φόρτισης, ενδέχεται να επηρεάσει μακροχρόνια την «υγεία» των μπαταριών δημιουργώντας προβλήματα στους οδηγούς των οχημάτων μελλοντικά.
Επιπλέον, τα αυτοκίνητα με μεγάλη χωρητικότητα μπαταρίας δεν λαμβάνουν τη μέγιστη ισχύ που θα μπορούσαν. Με άλλα λόγια το θέμα δεν είναι πόση δυνατότητα έχει ο φορτιστής να δώσει ρεύμα στο αυτοκίνητο αλλά και πόσο ρεύμα μπορεί να απορροφήσει ένα όχημα από το φορτιστή. Ένας μέσος φορτιστής έχει μέγιστη ισχύ 7,2 kW. Ορισμένες εκδόσεις του Tesla Model X μοντέλα του Tesla X μπορούν να καταναλώσουν έως και 22 kW ενώ άλλα μοντέλα και εκδόσεις της Tesla και των luxury οχημάτων της αγοράς Προσφέρουν φόρτιση έως τα 11 kW. Αν για παράδειγμα συνδέσετε φορτιστή ισχύος 22kW με ένα όχημα με ικανότητα φόρτισης τα 6.6 kW, τότε αυτή θα είναι και η μέγιστη ισχύς που θα λάβετε. Γιατί λοιπόν κάποιος να αγοράσει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα μεγαλύτερης ισχύος εάν δεν υπάρχει φορτιστής που μπορεί να το καλύψει; Από την άλλη πλευρά, αν κάτι τέτοιο ήταν εφικτό, τι θα μπορούσε να συμβεί?
Οι φορτιστές της Blink αλλάζουν τους κανόνες.
Η Blink διαθέτει φορτιστές με μέγιστη ισχύ τα 22 kW δίνοντας τη δυνατότητα μέγιστης φόρτισης στην κατηγορία των AC φορτιστών. Παράλληλα προσφέρει φορτιστές μίας ή και δύο εξόδων που ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης ή του χώρου μπορεί να φορτίσουν ένα ή και δύο οχήματα παράλληλα. Έτσι λοιπόν, ένα όχημα που διαθέτει μετατροπέα (on-board charger) αντίστοιχης ισχύος (όπως πχ ορισμένα Tesla ή ακόμη και Smart EQ) μπορεί να φορτίσει πλήρως σε διάστημα μερικών λεπτών έως και λίγων ωρών.
Oι φορτιστές της Blink είναι εξοπλισμένοι με δύο πρίζες φόρτισης επιτρέποντας την ταυτόχρονη φόρτιση δυο οχημάτων και αποτελούν ιδανική λύση για τοποθέτηση σε εμπορικούς χώρους, κτήρια γραφείων, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις κλπ.
H Blink καινοτομεί και μαζί με τους πρωτοπόρους στην αυτοκινητοβιομηχανία και είναι ένα βήμα μπροστά για να φορτίσει το μέλλον και του δικού σας οχήματος με περισσότερη ισχύ, ευρύτερη γκάμα προϊόντων και γρηγορότερα από ποτέ!